Stage Thema en Zorg

HEILIG HART COLLEGE, BASISSCHOOL, TERVUREN

17/05/2021 > 28/05/2021

Na enkele oefenlessen en observatiedagen breekt op 17 mei de stage aan van 2 weken.

Het was een stage die ik doorbracht op een stevige rollercoaster met een thema rond kolonisatie, een STEM-workshop, differentiëren, .... Het was best wel pittig.

STERKTES

In deze tweede stage wil ik als sterk punt aanhalen dat ik er stond, elke dag. Ook al was het (enorm) zwaar, ik stond er. Dit lijkt misschien een 'raar' sterk punt, maar het was wel zo. Vooral de eerste week moest ik het hebben van mijn volharding en doorzettingsvermogen. Dit kan ik meteen koppelen aan mijn tweede punt: enthousiasme. Ook al was het zwaar, toch ging ik er voor, en probeerde ik er elke les enthousiast te staan, zodat het enthousiasme bij de leerlingen ook aangewakkerd kon worden.

Wat me rust gaf, is dat voor aanvang van de les, ik deze organisatorisch klaar zette. Zo vermeed ik stressmomentjes tijdens het lesgeven.

Een ander aspect waar ik op sta is het positief bekrachtigen van de leerlingen. Ook wanneer iets tegenvalt, zoek waar het wél goed ging, en ga aan de slag met positieve feedback tov de leerling.

De muzische lessen waren ook meer mijn ding, hier kon ik meer uit mijn gevoel lesgeven. Ik werd steeds aangenaam verrast door de in- en output van de leerlingen, wat me dan nog meer energie gaf.

WERKPUNTEN

In deze stage had ik moeite met de 'gewone' lessen, de handleidingen kunnen 'doorzien', selecteren en aanpassen.

Ook consistentie in stilte bij instructies (en uitvoering) kunnen beter.

REFLECTIE /ALTERNATIEVEN

'Een tip naar mezelf' hier is: vraag raad als je vast zit ...

In de tweede stageweek ben ik met bovenstaande punten aan de slag gegaan, én heb ik met mijn stagementor ook bekeken hoe dit beter kon.

Qua lesvoorbereidingen kwam dit neer op: bekijk de doelen die voor die les moeten bereikt worden, en selecteer in functie hiervan je leerinhouden, en je onderwijsleeractiviteiten die haalbaar zijn in 1 lesuur. Handleidingen bijvoorbeeld kunnen hier veel te uitgebreid in gaan. Selecteer en pas aan.

Ook met consistentie in stilte vragen én behouden in de klas kon mijn mentor handige tips geven, die ik meteen in de praktijk kon toepassen.

Uit de leergroep neem ik zeker als tip mee: het 'stop'-signaal. Dit teken wordt afgesproken met de leerlingen, je oefent dit met hen, en als je 'stop' zegt, doet iedereen handen in de lucht (stopt waar ie mee bezig is), en richt zijn aandacht op de leerkracht. Dit ga ik zeker onthouden en meenemen naar de volgende stage.

ENERGIE

De energie? Die haalde ik uit de leerlingen. Hun enthousiasme rond het thema Kolonisatie, de leerwandeling, de muzische les rond Inclusief Design, hun gedrevenheid waarmee ze aan de slag gingen, ... Het was fantastisch om te zien!


© 2020 Antony De Graaf. Alle rechten voorbehouden.
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin